Płyny używane celem chłodzenia silników spalinowych, są istotnym czynnikiem mającym wpływ na właściwą pracę jednostki napędu. Są to bardzo złożone produkty, które muszą sprostać różnym wymogom stawianym przez obecną technologię. Nie jest to proste zadanie, gdyż coraz bardziej zwarte konstrukcje silników nie pomagają w procesie odprowadzenia nadmiaru ciepła. Żeby taki proces mógł sprawnie się odbywać, stosuje się płyny nisko krzepnące, które nie oddziałują w negatywny sposób na obecne w układzie oraz stykające się z płynem metalowe elementy, materiały czy gumy. Płyn musi pozostać stabilny, aby podczas eksploatacji nie wytrącały się osady.
Jak już zostało to wspomniane, współczesne płyny nisko krzepnące do samochodowych chłodnic są produktami złożonymi, które sprostać muszą pewnym wymogom:
Większość spośród nisko krzepnących płynów do samochodowych chłodnic, zawiera w swoim składzie:
W składzie tradycyjnych płynów nisko krzepnących do samochodowych chłodnic, jeszcze nie tak dawno znajdowały się inhibitory nieorganiczne korozji takie, jak: azotany, krzemiany, borany czy fosforany w ilościach około 4-5 procent. Mają one za zadanie chronić układ chłodniczy oraz jednostkę napędową przed działaniem korozji, niemniej jednak wszystkie są w niewielkim stopniu szkodliwe dla naturalnego środowiska, a poza tym ich oddziaływanie jest czasowo ograniczone.
Płyny opierające się na recepturach tradycyjnych, poza fosforanami, boranami i krzemianami, zawierają w składzie inne organiczne związki, w tym azotany oraz azotyny, które są toksyczne. Dzisiaj świat nauki dąży do zastępowania niezbyt stabilnych oraz toksycznych inhibitorów ich nowoczesną wersją. Takie zadanie z powodzeniem będą spełniały organiczne kwasy, które pod postacią soli alkalicznych metali, są znacznie lepiej rozpuszczalne w roztworach glikolowo-wodnych i mają tak samo dobre buforujące właściwości, jak nieorganiczne związki używane w recepturach tradycyjnych. Używane w roli inhibitorów kwasy, potrafią stworzyć dosyć ciężko rozpuszczalne związki wraz z metalami w układzie chłodzącym, zatem są czynnikiem osłonowym.